1. VERSION

Walgreens, the biggest drug-store chain in the U.S., has been trying to make its customers healthier – at least ostensibly. It’s a counter-intuitive strategy for a company that collects one in five U.S. pharmacy dollars and fills 821 million prescriptions a year to treat diabetes, high cholesterol and other conditions that might be improved by some push-ups or exercising. It’s also making for some healthy returns. This morning Walgreens posted an 86 percent increase in profit for the recent quarter, which it attributed in part to a new loyalty program that grants discounts to customers based on how much they exercise. The company now has 85 million people enrolled in its loyalty program and boasts that it is the fastest-growing such initiative in the world.

Walgreens carefully crafted the program to be stingy with the discounts but the math isn’t the important thing here; it’s the message: Walgreens cares about you. The company is subtly trying to create the kind of psychological, emotional connection that marketers pine for. If it gets a person to log into its activity app every day, that person is likely to be a more loyal shopper – and more likely to buy some of Walgreens’ health and wellness products. « I think what’s important is making sure that we know how we can incent every customer to come into our store more often, » says Walgreens’ Beth Stiller. Even if that means handing out small coupons just for walking to get there.

Adapted from Kyle Stock, Business Week, October 01, 2013

2- THÈME

En matière de droit social, la résidence londonienne de la reine Élisabeth II n’a rien à envier aux entreprises telles que McDonald’s ou Burger King. En cause, les contrats à zéro heure, que le Palais royal a gracieusement offerts à 350 saisonniers pour accueillir les touristes. Ces contrats, spécificité britannique, ne garantissent aux personnes embauchées aucune heure de travail (tout dépend de la fréquentation), et donc pas de salaire minimum, tout en leur interdisant de prendre un autre emploi ! Le plus souvent, ces salariés ne bénéficient pas de congés payés et ne sont pas rémunérés en cas d’arrêt maladie.

Ces contrats ultra-précaires n’ont rien de nouveau. McDonald’s, par exemple, y a recours depuis son arrivée sur le sol britannique en 1974. Très utilisés dans l’hôtellerie, la restauration, ou encore l’éducation, ils sont en principe limités aux emplois peu qualifiés, mais gagnent de plus en plus de terrain. Si la formule peut parfois convenir à certains étudiants, retraités ou femmes au foyer qui souhaitent arrondir leurs fins de mois, elle toucherait désormais plus d’un million de Britanniques, soit un cinquième des emplois créés au Royaume-Uni depuis 2008 et de 3 % à 4 % de la main-d’œuvre du pays.

D’après Louise Couvelaire

M le magazine du Monde, 16 août 2013

3 – ESSAI – Les candidats traiteront l’un des deux sujets proposés et indiqueront le nombre de mots employés (de 225 à 275).

1. Has the US become a color-blind country?

2. Is e-commerce the best market place?