ECRICOME 2006

ANGLAIS LV 2

1. VERSION

As an eighth grader, Hazel Balaban transformed a basement storage room in a Brooklyn homeless shelter into a library stocked with 5,000 volumes. At 13, she mobilized her fellow students to paint walls, hire librarians and design a functioning library-card system linked to a computer database. « We were floored, » her mother said. « And it’s not just Hazel. A lot of kids out there are like this. They are like CEOs of community service. »

Hazel is at the leading edge of a generation whose sense of community involvement was born four years ago on Sept. 11, 2001. The attacks spurred an unprecedented outpouring of donations and volunteerism from Americans. Since then teenagers have witnessed the deadly Florida hurricane season of 2004, the more than 150,000 killed by the tsunami in Asia last December, and now Katrina. Encouraged by an increasing number of high schools with community service requirements and further motivated by college admissions offices looking for reasons to choose one honor student over another, teenagers are embracing social activism with the zeal of missionaries and the executive skills of seasoned philanthropists. Not only are more students participating, the scale of ambition seems to be continually increasing.

« We’ve seen a shift away from what you would call ‘community service’ and more into social action, » said a spokesman for Swarthmore College. « It’s not just about working in a soup kitchen, » he said, « but about creating new programs, shooting higher. »

The New York Times, 11th September, 2005

2. THÈME

(1) Le nombre d’emplois de bureau est en augmentation depuis ces deux dernières décennies, n’est-ce pas ?

(2) II faudra désormais qu’il tienne compte de tous les conseils que vous accepterez de lui donner.

(3) Je passerai voir le directeur dès que j’aurai terminé de saisir mon rapport sur ordinateur.

(4) Laquelle de ces deux solutions vous paraît la mieux adaptée aux difficultés que nous connaissons actuellement ?

(5) Ce matin-là, le Premier Ministre a annoncé qu’il devait rencontrer son homologue hollandais le surlendemain.

(6) Si ton neveu m’avait interrogé, je lui aurais parlé de mon métier et de celui de ma femme.

(7) Le maire se rendra bien compte que plus il attend plus les réparations seront chères.

(8) Quelle merveilleuse musicienne ! II y a environ treize ans qu’elle s’est mise à jouer de la clarinette.

(9) Je ferai arroser mes plantes vertes par ma voisine pendant que je serai en vacances.

(10) On l’a vue téléphoner, mais on ne sait pas du tout ce qu’elle a dit à son patron.

3. ESSAI

Les candidats traiteront l’un des 2 sujets d’essai proposés et indiqueront le nombre de mots employés (de 225 à 275)

(I) Does the mobile phone foster true communication?

(2) Is globalization an ideal to be pursued?